A Tűsarok Herstory rovatában jelent meg ez a beszámoló, de leközöljük itt is, hátha nem mindenki olvasta ott.
„A legfőbb akadálya egy nő sikerének az, hogy neki sosem lehet felesége.”
(Ann Massey Lea Merritt)
„Ha a kislányokat is iskolába küldenék, ugyanolyan gyorsan megtanulnák a tudomány és művészet csínját-bínját, mint a fiúk” – mondta 1405-ben (nem tévedés) Christine de Pisan, aki talán egyike volt az első írónőknek. Tudós lányaként került V. Károly párizsi udvarába, s királyi jegyző férje halála után nagy szegénységben élt gyermekeivel. Ezért kezdett írni. Regényt a királyról, udvari megrendelésre. Heraldikai tanulmánya egyik első e témában.
![]() |
A Női Alkotók Múzeuma (National Museum of Women in the Arts, Washington) - eredetileg színház volt |
A washingtoni Női Alkotók Múzeumának épülete eredetileg színház volt. Most a kiállítótermeken kívül könyvtár és kutatóközpont is működik, s a hallban ottjártunkkor épp újabb nevek kerültek fel a szponzorok listájára. Nem meglepő, hiszen egész Amerikában találkoztunk a gazdag emberek e jó szokásával. Itt a múzeumban óriási könyvekben tartják számon a pártoló tagokat is.
A női művészek többsége családtagként kezdte karrierjét. Gyakran a családi műhelyben tevékenykedett vagy művész férje mellett kezdett alkotni. Nem is mindig saját néven, sokszor apjuk-férjük nevét kellett használniuk, hogy egyáltalán megbízást, szerződést kaphassanak. De az apácák is alkottak, szép kézműves tárgyaikat el is adták. Bolognában sok családi műhelyt asszony vezetett. Mivel a legtöbb művészi megbízás a középkorban az egyháztól érkezett, a nők itt nem voltak annyira aktívak, mint Észak-Európában, ahol hamarabb kaptak a protestáns középosztálytól megbízásokat. Korábban lehettek tagjai művészeti szervezeteknek is. A flamand, holland tájképeket, csendéleteket (reggeli, uzsonna, virág) sok női festő jegyzi, például Clara Peters (1594-1657). Lavinia Fontana (1552-1614) portréin pedig sok nő szerepel.
A tizenkilencedik századi ipari forradalom radikális változást hozott a női művészek életben is. A középosztály virágzó gazdasági helyzete, az egészségügy eredményei és a bővülő tanulási lehetőségek megváltoztatták a nők lehetőségeit, a művészetben is. Ugyan korábban is hozzátartozott egy jólnevelt lányhoz, hogy akvarellt festegessen, rajzolgasson, hivatásszerűen alig választhatta a művészetet.
Még sokáig tiltották, hogy meztelen alakokat tanulmányozzanak modellként, s a nőiességet még jó másfél évszázadik csak az anyaság és az otthoni munka jelentette, mégis egyre több nő szerzett nevet magának a művészetben. Ilyen volt Elisabeth Louise Vigée-Lebrun (1755-1842), aki apja nyomán választotta a festészetet és mindannyiunknak ismerős lehet sok Marie Antoinette portréinak valamelyike.
![]() |
A múzeum belülről |
Rosa Bonheur (1822-1899) már a párizsi Szalonban is kiállított. Ő mondta: „Apám, aki a humanitás híve volt, mindig hangsúlyozta, hogy a nő feladata, hogy felemelje az emberi fajt, az ő elméletének tartozom azzal, hogy a függetlenséget támogassam.” Bonheur volt a legünnepeltebb állatfestő, férfiruhában járt, s témáit lóvásárokon, mészárszékeken és farmokon találta.
Jane Fortescu Seymour, lady baronesse Coleridge (1826-1878) már tizenhét évesen önarcképet festett magáról, majd a Royal Academyben tizenöt képét kiállították. 1899-ben Elisabeth Adele Armstrong Forbes férjével új művészeti iskolát alapított, de neki még harcolni kellett, hogy kísérő nélkül is dolgozhasson.
![]() |
Ottjártunkkor épp újabb nevek kerültek fel a szponzorok listájára. Nem meglepő, hiszen egész Amerikában találkoztunk a gazdag emberek e jó szokásával. |
Európában nem csupán a festészetben, az iparművészetben is voltak alkotó nők. A 17-19. században neves brit női ötvösműhelyek dolgoztak, regisztrált márkákkal, sok női üzlettulajdonossal, akik szép asztali, használati tárgyakat alkottak (Elisabeth Godfrey, Dorothy Sarbitt, Hesler Bateman).
Az amerikai művészeknek azonban még a tizenkilencedik század végén is harcolni kellett a kiállítási lehetőségért, gyakran kivándoroltak Párizsba, Londonba, Rómába, tanulni, megismerni a művészvilágot és kiállítani.
Georgia O’Keeffe (1887-1986), a neves amerikai festőnő mondta: „Nem tudok ott élni, ahol szeretnék, oda menni, ahova szeretnék, azt tenni, azt mondani, amit akarok. Akkor legalább fessek úgy, ahogy akarok.”
Nem tudom, a róla szóló film előtt mennyien ismerték Frida Kahlo nevét. Önarcképe körül, melyet Trockijnak dedikált, mindig sokan állnak. (Az 1937-es kép a Time magazin tulajdonosa feleségének ajándéka.)
Feminista művészeké a következő terem, egy videó-installáción a jogvédő Jin-Me Yoon Szöulban az amerikai nagykövetségtől a japánig hason gurul, hogy a város és az emberi test közötti kapcsolatot demonstrálja, s a felhőkarcolók vertikális világa helyett a horizontális világ fontosságát hangsúlyozza. Trivia Moreau Sweney filmje lepusztult városrészekről, egy csupa-graffitis motelről – összevert arcú lányok és csavargó drogosok, a házak félig letépett reklámtáblái mind a győztesekről szólnak, arról, hogy szabad vagy és érezd jól magad. A fogyasztás és a rothadó világ ellentmondásaira kíván rávilágítani.
Az 1960-as években Wilhelmina Cole Holladay és férje, Wallace külföldi utazásaik alkalmával csodájára jártak a 17. századi flamand festő, Clara Peeters műveinek. Miután visszatértek az Egyesült Államokba, rádöbbentek, hogy a mérvadó művészeti könyvek egyáltalán nem tettek említést a női művészekről. Mivel érdekelte őket ez az elveszett kulturális örökség, elkezdték női művészek munkáit, valamint a róluk szóló anyagokat, irodalmat gyűjteni. Ez vezetett a múzeum 1981-es megalapításához, amely az ő gyűjteményükre alapozva nyitotta meg kapuit. A Női Alkotók Múzeumának állandó kiállítása jelenleg több mint 800 nőművész alkotásait mutatja be a 16. századtól napjainkig. Legutóbb sikeres kiállításaik voltak a Julie Taymor (nálunk filmrendezőként lehet ismerős a neve) Broadway produkciókhoz készített fantáziadús kosztümjeiből és kellékeiből készült „Játék a tűzzel”. Első alkalommal hozták össze a 20. század három legendás művészét a Saját helyük: Emily Carr, Georgia O’Keeffe és Frida Kahlo című kiállításon.
Ezenkívül sikert aratott egy válogatás az Ermitázs gyűjteményéből nőművészek munkáiból, amelyek korábban Oroszországon kívül nem voltak láthatóak.
![]() |
Annie Leibovitz néhány képe is kiállításra került: Gwyneth Palthrow és Blythe Danner közös anya-lánya portréja, s egy remek képe Louise Bourgeoisról, az amerikai szobrásznőről 96 éves korában. |
A múzeum saját folyóiratot is megjelentet évente négyszer, amelyben sok programot ajánlanak: filmvetítések, brunchok, családi programok, hangversenyek, speciális vezetések, persze minden a női alkotók körül forog. Külön szórólap mutatja be a tinédzsereknek, illetve a családoknak szánt múzeumi foglalkozásokat. A múzeumi rendezvények közé tartoznak azok a vacsorák, szemináriumok, amelyeket a szponzorok, adományozók, patrónusok, múzeum közeli alapítványok rendeznek, és amelyeken pénzt gyűjtenek a sokak által látogatott intézménynek.
Legutóbb ezt írtátok