
A turista rossz idő esetén pont arra vágyik, hogy fedél alatt legyen és valami szépet is lásson. Megérkezik hát Admontba, s a táblák az apátság hatalmas ingyenes parkolójába vezetik. Innen már könnyen az épület bejáratához jut, hiszen eligazító üvegtábla áll a parkolóval szemben, s pontosan elmagyarázza, merre mit találunk. A régi kolostorépületbe belépve egy különös világba kerülünk. Régi századok és a jelen, vagy inkább jövő keveréke. A beléptető-rendszer automatikus, óriási beszélő liftek járnak a négy szint között (nyilván a vakokra és a kerekesszékesekre is gondolva). Először persze a wc-t célozzuk meg, ami tíz-tizenkét lépcsővel lejjebb van, de lifttel is megközelíthető (még ilyet sem láttam). Az előterében egy márványkút, friss víz és műanyagpoharak várnak, s a víztisztító cég reklámfüzetei. Ugye nem kell mondanom, hogy a wc tiszta, van papír, papírkéztörlő, pelenkázó-rész...
A könyvtárba készülünk, de előbb az első szinten a folyosóról nyíló sötét szobákba térünk be. A három teremben különleges élményt adó multimédiás bemutató vár. Az első teremben a félköríves kis moziméretű vásznon négy kockányi film képei vonulnak, miközben alattuk-mellettük két nagy tévéképernyőre is vetítik Szent Benedek történetét. Csodálatos régi festmények váltakoznak egy mai fiatalember történetével, aki az erkölcsileg züllött (disco, stb.) Rómába utazik, majd a hitet és elmélyedést választva rendet alapít.
A második teremben az óriás képernyő néha 18 kisebb kockára bomlik, majd ennek variációira, a régi képek, szobrok, kéziratok, filmrészletek, tájképek mesélik el az apátság történetét egészen a mai napig.
A kép és a hang tökéletes, gyerek és felnőtt egyaránt tátott szájjal ül és figyel. Pedig a csoda még csak a harmadik teremben következik. A belépő szinte földbegyökerezett lábbal pillantja meg magát ezernyi tükör képében, s szemben egy óriási gömböt lát, melyen egy film pereg, a világért aggódó és szeretetet sugárzó hitről, a reményről, hogy talán tudunk változtatni, mindez elképesztően hatásos képekkel és zenével.
A könyvtár előtt egy megfelelően megvilágított teremben néhány többszáz éves kéziratot és ősnyomtatványt is böngészhetünk.
És ezek után egy egyszerű fehér ajtón a könyvtárba jutunk. A hetven méter hosszú, 13 méter magas terem rokokó stílusú fehér-arany könyvespolcai több mint százezer könyvet, öszáz ősnyomtatványt (azonnal Latinovits jut eszembe az amúgy szörnyű Pendragon legenda c. filmből, hogy tudott örülni a régi könyveknek!), s ezernél is több régi kéziratot őriznek. S nemcsak őriznek, de használnak is, a könyvtár (a pincében folytatódik a gyűjtemény) ma is a kutatók rendelkezésére áll, könyvei szép szakrendben sorakoznak.

A földszinten még egy alkalmi kiállítás, minden megérinthető, figyelmeztet a tábla, egyébként az egész épületben – a könyvtár kivételével – sehol sincs teremőr. Bebújhatunk egy nagy puha bélelt csőbe (cipőt levenni!), s a cím szerint úgy érezhetjük magunkat, mint az anyánk hasában. Ülhetünk egy kerek asztalnál, bekötve szemünket s gyurmázhatunk. A feliratok egy része, ahol számítanak aktivitásunkra, Braille-írással is „olvasható“. Amúgy több kiállítási tárgy szól a látássérülteknek vagy vakoknak.
S jöjjenek a kulináris örömök, az apátsági pince teraszán ülünk, az étel finom és pillanatokon belül érkezik. Mi kell még? Lehet, hogy holnap kellett volna jönnünk, amikor kirakodóvásár is lesz?
Legutóbb ezt írtátok