HTML

Statler & Waldorf - a kritikus páholy

Társadalom- és kultúrkritika, turizmus, városszeretés, valamint a nők és férfiak közötti egyenlőséget érintő témák. Egy blog Statler és Waldorf kritikai hozzáállásával, de korántsem a páholyból szemlélve a dolgokat.

Legutóbb ezt írtátok

Kulcsszavak

admont (1) ajánló (31) állat (1) alma mahler (1) altaussee (1) amerika (13) antsy pants (1) austen (1) ausztria (45) barcelona (4) bécs (68) berlin (3) betancourt (1) bhuttó (1) bicikli (5) biznisz (1) bkv (6) blog (6) bölcsőde (4) brandauer (1) brotherhood of man (1) brüsszel (1) budapest (25) bük (1) bulvár (3) bűn (2) burgenland (1) celine dion (1) cirkusz (1) civil kurazsi (4) civil kurázsi (24) collegium hungaricum (1) család (14) családtámogatás (7) csalogány (1) culturawien (1) david bowie (2) del ponte (1) demokrácia (1) díj (1) diszkrimináció (1) divat (1) dixie chicks (1) dizájn (3) donovan (1) döntéshozatal (5) ebh (1) egyház (2) élet gondolatébresztő közélet kritika megmondás tudomány vélemény (1) emberi jogok (4) emberkereskedelem (1) emma thompson (1) ensz (3) építészet (5) erőszak (21) étel ital (15) étterem (9) eu (3) európa (7) falk miksa (1) fats domino (1) fejlesztés (2) feminizmus (3) férfiak (14) film (23) foci (2) fogyatékos (6) fotó (6) franciaország (1) fürdő (2) gary oldman (1) gazdaság (8) gender mainstreaming (5) george harrison (1) gondolatébresztő (1) gosausee (1) gyerek (21) háború (2) hallmark (1) háztartás (3) heinz fischer (1) helyek (9) hobbi (1) holokauszt (3) humor (2) i. erzsébet (1) időjárás (1) india (3) internet (3) irán (1) irodalom (14) iszlám (1) isztambul (2) izland (2) jane birkin (1) japán (2) jeruzsálem (2) joan baez (1) john lennon (1) jugoszlávia (1) juno (1) kánaán (1) katie melua (1) kerekesszékes (8) kiállítás (18) kimya dawson (1) kína (1) koelbl (1) koestler (1) költözés (1) konferencia (5) könyv (12) korcsula (1) kórház (1) kőszeg (1) kosztolányi (2) középkor (1) közlekedés (17) kreatív (4) kritika (26) kt tunstall (1) kultúra (9) kvóta (10) lámpás (1) lapszemle (34) leonard cohen (1) lift (1) lmbt (12) (1) london (1) los angeles (2) lustig (1) luz casal (1) maci (1) márai (1) máv (3) megmondás (1) menekült (1) mese (2) műgyűjtők éjszakája (1) munka (6) napló (1) németország (2) nemi erőszak (3) nemzetkép (1) népesedéspolitika (2) nina simone (1) (31) nők (91) norvégia (1) nyelv (3) oecd (1) oktatás (4) padova (1) pakisztán (1) pápa (1) párizs (4) paul mccartney (1) pécs (1) persepolis (1) pink floyd (1) plassnik (1) polcz alaine (1) politika (30) pozsony (1) programok (1) prostitúció (6) pürgg (1) pusa (1) rasszizmus (1) regisztrált élettársi kapcsolat (1) reklám (12) remíz (1) roma (1) ruszt (1) salzburg (2) san diego (2) schwartzer (1) skansen (1) something (1) sport (4) stockholm (4) svájc (6) svédország (8) swarowski (1) szabadság (1) szexizmus (6) szexuális felvilágosítás (1) színház (4) szobor (2) szoftver (1) szombathely (1) szórakozás (1) sztereotípia (4) szülés (3) tanulás (1) tehén (1) temető (2) tenerife (2) terrorizmus (1) test (3) tévé (9) them (1) the beatles (1) the who (1) történelem (22) törvény (2) tudás (1) tudomány (7) turizmus (34) ünnep (28) űrkutatás (2) valcer (1) van gogh (1) vapiano (1) város (41) varsó (1) vécé (4) velence (4) víz (1) wahorn (1) wellness (1) wikigender (1) wikipedia (1) zaklatás (3) zene (31) zöld (14) zsidó (3) Címkefelhő

Versengő fiúk, magoló lányok

2008.07.28. 12:56 Statler

Nagyon felbosszantottam magam ma egy cikken, ezért megosztom itt a gondolataimat. A cikk egy angol könyvből (Sue Palmer: XXI. századi fiúk) kiindulva arról értekezik, hogy a jelenlegi - angol és magyar - iskolarendszer kedvezőtlen a fiúknak, mert a számonkérés és fegyelmezés módszere és a szabad mozgás hiánya a lányok biológiai tulajdonságait - és így a lányokat - részesíti előnyben. Rögtön az elején előállnak azzal az általánosító biologizálással, miszerint rendszerező férfiagy, érzelmes női agy. (Hm, ezzel később ellentmondásba kerül az idézett szakértők azon állítása, hogy a lányoknak jobban megy a magolás, a fiúknak kevésbé jól a tesztírás - ahol ugyebár nem a verbális készségeken van a hangsúly, míg a fiúk akkor kerülnek előnybe, ha nem a bebiflázott adatokat, hanem kreativitást igényel a számonkérés.) Palmer szerint a lányok "zöme" (vajon százalékot is tud mondani?) nem kockáztató, míg a fiúknak versenyezniük (sőt, verekedniük) kell és kockázatot vállalni, mert attól lesznek fiúk, férfiak. A cikk aztán nem csak az angol könyvet mutatja be, hanem párhuzamot vonva az angol és magyar oktatási rendszer között, magyar szakértőket is idéz - egy gyerekpszichológust és egy tanítót. Mindketten nők.

Amiket itt nyilatkoznak, az tiszta, egy-az-egyben sztereotípia-átadás: a fiúknak versengeniük kell (a lányoknak nem), a fiúknak ki kell vívniuk helyüket a hierarchiában (a lányok nem részei a hierarchiának? vagy ők a legalján vannak? vagy a lányok egymással nem versengenek, mert ők összefogásra vannak idomítva? akkor persze, hogy nem lesznek kockáztatóak). És aki egy alsó helyet "vív ki" a hierachiában, annak ez milyen sérüléseket okoz a lelkében - akkor és a későbbiekben? A fiúknak kell olyan szerep, tulajdonság, tett, ami egyedivé teszi őket - a lányoknak nem kell? Ők csak legyenek tanulógépek, úgyis az megy jól nekik? Hm, talán el kéne gondolkodni azon, miért sportol, mozog napi vagy heti rendszerességgel a nők sokkal kisebb része, mint a férfiaké? Mert ez felnőttkorban bizony már egészségmegőrző szerepet is játszik. Úgyhogy nagyon nem mindegy, milyen általánosítással és előítélettel tereljük el az egyik nemet a szabad mozgástól, annak örömétől, megélésétől, hogy aztán majd 50 éves korában nőtársaival üldögélhessen a mozgásszervi panaszaival a reumatológia folyosóján.

"Az egyik legfontosabb oka annak, hogy ma a pedagógia sikertelen, az, hogy hiányoznak a pedagógus férfiak." Ezt gondolom, megköszöni az összes pedagógus nőtársa a tanítónéninek. Szóval csak férfi kéne ide, mindjárt sikeres lenne a pedagógia. (A szakma? A tanítás? Vagy micsoda lenne sikeres?) Talán a pedagógia csúcsán (gimnáziumok igazgatói székében, egyetemi katedrákon, minisztériumban) lévő férfiakat kéne megkérni, fáradjanak egy-két (fizetési) szinttel lejjebb, és váltsák meg a tanár szakmát. Utána meg összekeveri a szakma felhígulását azzal, hogy nagy a nők aránya. Ok-okozati összefüggésekkel, társadalmi előzményekkel nem törődik. Nem azért "híg" a szakma, mert sok benne a nő, hanem ez a két jelenség mint okozat ugyanazon okra vezethető vissza. Nevesen a szakma presztízsének, anyagi és erkölcsi megbecsültségének csökkenésére.
Az is nagyon jó, ahol a pszichológus azzal érvel amellett, hogy legyen több férfi tanár, mert ez a lányoknak is javára válna, hogy a lányok majd, ha szerelmesek lesznek a férfitanárba (mert olyan "természetűek"), jobban meg akarnak neki felelni.

Az egész cikkben ez a legbosszantóbb: a nyilatkozó szakértők egyszerűen nem bírják elkülöníteni a biológiai tulajdonságokat a társadalmitól. És okot okozattól. Hát nem látják, nem érzik, hogy a saját itt idézett szavaikkal is csak azt erősítik normatívaként, amit leíró jelleggel megjegyeznek?

A lányok ilyenek, a fiúk olyanok? Na nem. A lányoknak ilyennek kell lenni, ezt várják el tőlük, ezért jutalmazzák őket, tehát saját érdekükben így fognak viselkedni. A fiúk meg úgy. És ha még a pszichológus és a tanító is ezt erősíti meg, akkor pláne biztosan így is van, ugye? Minden lány agyában be van építve, hogy szorgalmas legyen és biflázzon, minden fiú agyában, hogy versengjen és fára másszon? A legszebb, amikor a pszichológus magával kerül ellentmondásba: szerinte a különbségeket kéne nézni, ahelyett, hogy "egyforma gyerekeket nevelünk" - miközben ő maga hozza létre az egyik legnagyobb általánosítást (ha úgy tetszik, egyformásítást) korábbi soraiban. Nem inkább az egyéni adottságokat, készségeket kellene nézni, és személyre szabottan fejleszteni?

6 komment

Címkék: oktatás lapszemle gyerek sztereotípia

A bejegyzés trackback címe:

https://statlerandwaldorf.blog.hu/api/trackback/id/tr38589283

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kadarm 2008.07.29. 20:47:49

nem értem, hogy egyébként értelmesnek tűnő emberek, miért nem képesek ezekről a hülyeségekről leszakadni. a kisebbik lányom egyetlen problémája az volt az ovival, hogy a nagyfiúk nem engedik legózni magukkal. holott ő a bátyjától itthon azt szokta meg, hogy neki is van szava az építkezésekben. az óvónő szerint ez már csak így megy, a nagy fiúk nem játszanak a kislányokkal, bele kell nyugodni. és ez egy jó óvóda, de a nemek szerinti szeparáció játék közben teljesen elfogadott, ahogy a fiús és a lányos játékok is. aztán a különbségek csak egyre erősödnek, szülő legyen a talpán, aki képes kiegyensúlyozni a dolgot.

Prinz Eugen 2008.07.31. 21:25:15

Statler, a te agyadban legalább három szüfrazsett veszett el. Az elfogultságod erősen érezhető.
Tényleg van baj az iskolarendszerrel és az sem tesz jót hogy egyre rosszabb a férfi-nő arány a tanári karokban. Ez nem arról szól hogy most a lányok így vagy úgy, ez mindenkit érint úgyhogy védd csak a fiúk/kisfiúk érdekeit is.
Egészséges férfiak és nők neveléséhez valóban kell mindkét nem képviselőiből a tanárok közé.
A sport hiánya is mindkét nemet érinti és ha azt hozod fel példának hogy az 50 feletti nők tömege van az orvosi várókban, akkor mondd el azt is hogy a korukbeli férfiak tömege közben nem otthon vigad nagy egészségben hanem a föld alatt várja a feltámadást.
Ha egyoldalúnak és részrehajlónak érzed a cikkben elmondottakat, akkor vedd észre hogy a reakciód dettó ugyanolyan volt.

vérfarkas 2008.07.31. 22:13:12

Statler: jogos. Méreg az ilyen cikk. Amúgy meg már száz éve is ezen ment a baszkódás, hogy a nők nevelik a fiúkat, akik így aztán nem lesznek "igazi" férfiak, bármi is legyen az. Szóval csak a szokásos...

kadarm: szeparáció a gyerekintézményekben: tényleg tragikus.

Statler · http://statlerandwaldorf.blog.hu 2008.08.01. 11:35:54

Kedves Jenő,
vajon ki az a három szüfrazsett? Mellesleg a szüfrazsettek a nők választójogáért harcoltak, ami mára elég sok országban (így Mo-n is) megvalósult és része az európai demokráciafelfogásnak, úgyhogy nem gondolnám elfogultságnak, ha egyetértek a szüfrazsettekkel, céljaikkal.
Iskolarendszer: szerintem nem az a baj, h milyen az arány, hanem - ahogy írtam is - az, h a pedagógus szakma értéktelenné vált, anyagilag és erkölcsileg is. És mint írtam, nem azért vált azzá, mert egyre több nő lett pedagógus, az ok-okozat itten inkább fordítottan érvényesül.
Mivel úgy éreztem, a cikk hülyeségeket közöl (nem elfogult, hanem egyszerűen nem gondol végig dolgokat, felszínes megfigyelések alapján vázol vélt összefüggéseket), igyekeztem ezt kiegészíteni, ezért érezheted véleményem elfogultnak, mert egy-egy konkrét dologgal kapcs. próbáltam behozni egy másik, másfajta nézetet is.
A sport hiányáról: a statisztikák elég konkrétan kimutatják ezt az eltérést a rendszeers sportolás, testmozgás tekintetében nők és férfiak között. Szerintem ennek a gyökere az iskolai testnevelésben keresendő. Nem csupán abban, hogy hány tornaóra van, hanem hogy az mit tanít a diákoknak. Megszeretteti-e a mozgást velük, vagy sem. Az volna ugye a cél, hogy az iskolából kilépve is megmaradjon az az "egészségmegőrző jó szokásuk", hogy hetente többször is mozognak. A középkorú férfiak magas halandóságának nem a mozgáskultúrában vannak sztem az okai, azért nem írtam itt erről. Ha akarod, kifejthetem azt is, h sztem miért van.

ekka 2008.08.02. 11:12:30

nem csak az iskolában, hanem már az óvodában elkezdődik ez a "nemre nevelés"
idén tavasszal csináltam egy kutatást az óvodás gyerekek nemi szerep sztereotípiáival kapcsolatban
volt olyan óvoda, ahol előre közölték,h ők a hagyományos, "normális" nemi szerepeket közvetítik a gyerekeknek, szóval itt biztosan " jó eredményeket" fogok kapni;) megjegyzem, itt volt a legkevésbé "hagyományos" a gyerekek képe a férfi és női szerepekről, vagy "feladatokról", mondjuk ez valószínűleg azért volt így, mert ahogy az óvónők elmondták, értelmiségi szülők gyerekei járnak az oviba
ettől függetlenül szerintem nagyon fontos szerepet játszik a gyerekek életében az, hogy az óvónénik, akiket szinte kivétel nélkül a gyerekek "második anyjuknak" tekintenek, hogyan viszonyul ezekhez a dolgokhoz... mert pl. biztosan jó nevelő az az óvónő is, aki szerint a változó nemi szerep sztereotípiák (pl. h néhány gyerek szerint elképzelhető, h az "anya" vezesse a kocsit, vagy az "apa" segítsen a házimunkában) pl. az szdsz áldásos tevékenységének köszönhetőek, csak hát...
és itt nem az szdsz-ről van szó, vagy arról, h én mint nő szeretek-e takarítani, vagy vezetni...

hallohallo · http://britesite.blogspot.com/ 2008.08.14. 16:02:08

tök jó írás, köszi.
a testnevelésről is abszolút igazad van. míg a fiúk a kötelező hülye gyakorlatokon kívül legtöbbször konkrétan játszhatnak (foci pl), addig a lányoknak az ugrabugrálás jár (aerobic, pilates, stb). minden elismerésem azé, aki szereti ezt a mozgásformát, de a lányok/nők nagy része nem az élvezetért csinálja, hanem hogy "szép legyen az alakja" vagy "szép legyen a mozgása" vagy "szép legyen a tartása, mert az egy nőnél különösen fontos" (ez utóbbi konkrét és szöveghű idézet volt).
a másik, hogy miért nem: mire körbetolom a porszívót a lakáson, kinyúvadok és eszem ágában sincs elmenni futni. gondolom, nem vagyok egyedül ezzel, és ugye a házimunka általában a nők dolga.
süti beállítások módosítása