Ugye nem gondolná senki, hogy a Barbie-babát nem Amerikában találták ki? Pedig a gyökerek Európába vezetnek. Reinhard Beuthien német karikaturista rajzolta meg a titkárnőt, Lillit 1952-ben a Bild Zeitungban. Az olvasóknak nagyon tetszett a fiugra, egy éven belül már a piacon volt Lilli, a manökenbaba. Egy európai utazáson látta meg a luzerni kirakatban Ruth és Elliot Handler, s vette meg lányuknak, Barbarának. Ruth Handler (1916-2002) férjével alapította az amerikai játékgyártó céget, a Mattelt, ő a Barbie-baba „mamája“. Egy lengyel-zsidó bevándorló család gyermekeként Denverben született, 1938-ban ment férjhez Elliot Handlerhez, s 1945-ben alapítottak egy kis céget, ahol eleinte képkereteket és babaházbútorokat gyártottak.
1959-ben bemutatták a new york-i játékvásáron az öltöztethető Barbie-babát.
A kis szőkeség (teljes neve: Barbie Millicent Roberts) nagy sikert aratott, már az első évben háromszázezer darabot adtak el belőle. Az első baba (3 dollárba került) fekete-fehér csíkos fürdőruhát viselt és lófarokban volt a haja. Barbie Willows-ban (Wisconcin) született és ott járta ki az iskolát. Négy testvére van, Skipper, Stacie, Kelly és Krissy. Első barátja, Ken 1961-ben jelent meg a piacon, nevét Ruth és Elliot Handler fiáról kapta. Első háziállata egy Dancer nevű ló volt, de később volt neki kutyája, macskája, papagája, oroszlánja, sőt zsiráfot és zebrát is vásárolhattak a szülők. Egymás után jelentek meg a különböző kiegészítők, ruhák, táskák, bútorok.
Egyik népszerű változata volt az a földig érő hajú figura, amely 1992-ben jelent meg.
A harminc centiméteres és húsz dekás nőci az elmúlt években ötven nemzetet képviselt és több mint száz foglalkozást a stewardesstől az ápolónőig, az asztronautától a politikusig. Máig több mint egy milliárdot adtak el belőle. Nem is nevezhető igazán babának, hiszen a karcsú derekú, nagy mellű és hosszú combú “baba” igazából egy felnőtt nő, aki ráadásul olyan szépségideált képvisel, mely sok nő életét megkeserítette. Mégis, a lányok 90 százaléka három és tíz éves kora között legalább egy, átlagban tizenkét Barbie-babát kap. Ruth, a baba anyja azt nyilatkozta egyszer, azért tartotta fontosnak a Barbie babát, hogy megadja a kislányoknak a lehetőséget, hogy mások legyenek, és a szokásos csecsemőbabák helyett felnőtt nőt ábrázoló babával a kislányok felnőtt álmaikat kiélhessék.
Majdnem százmillió méter anyagot használtak fel a babák öltöztetésére, ezért a Mattel cég a legnagyobb ruhagyártó a világon. Százan dolgoznak – dizájnerek, varrónők, modellezők egy-egy modell kidolgozásán.
Sokan mereven elutasítják, hogy gyermeküknek Barbie-babát vegyenek. A Barbie-iparág ezt nem érzi meg. Úgyhogy mindenki tegyen belátása szerint.
Azért isten éltesse az ötven éves, örökfiatal Barbiet.
Barbie baba ötven lett
2009.02.28. 15:19 Waldorf
Szólj hozzá!
Címkék: nő gazdaság
A bejegyzés trackback címe:
https://statlerandwaldorf.blog.hu/api/trackback/id/tr45971662
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Legutóbb ezt írtátok